GOEDERENSPOOR LANGS MOLENBEKE
Admin, · Categorieën: Geen categorieIn 2020 komen er volgens het huidige plan van de overheid per uur 4 goederentreinen langs Molenbeke. Dit zal tot een grote toename leiden in overlast als de overheid niet de juiste maatregelen neemt. De overheid doet onderzoek naar de overlast die kan ontstaan en welke mitigerende maatregelen zij kunnen/moeten nemen.
De overheid onderzoekt alleen die overlast punten die worden opgenomen in de notitie “reikwijdte en detailniveau PHS”. Deze notitie was beschikbaar en miste een aantal punten. Deze punten konden worden ingebracht door een reactie te schrijven op de notitie. Dit is de zogenaamde “zienswijze”. Hoe meer mensen bepaalde punten inbrengen hoe meer de overheid verplicht is dit te onderzoeken en maatregelen te nemen. Niet reageren betekent geen inspraak!
Vandaar dat een aantal Molenbekers zich had verdiept in dit dossier en diverse specialisten had geraadpleegd. Al deze kennis treft u in een standaard Molenbeke zienswijze die voor u was opgesteld. Klik hier voor de Molenbeke zienswijze. Bij de Molenbeke zienswijze is ook gebruik gemaakt van informatie van RONA.
Met de Molenbeke zienswijze was het niet veel werk om uw eigen zienswijze op te stellen en vóór 15 maart 2012 op te sturen. Zeer vele Molenbekers hebben dit gedaan. Op 23 april 2012 is dit onderwerp ook besproken tijdens de ALV van Molenbeke.
De aangepaste Notitie Reikwijdte en Detailniveau is inmiddels beschikbaar (ook bij he bestuur van uw wijkvereniging). In de nota van antwoord 650 pagina’s komt het woord molenbeke meer dan 200x voor, dus we hebben ons laten horen. De standaard brief van molenbeke is integraal opgenomen – met daar per vraag een verwijzing naar het antwoord elders in de notitie (gevat in kernpunten).
De plannen met het goederenspoor blijven echter zeer bedreigend voor Molenbeke in diverse opzichten. Houd deze website in de gaten voor volgende stappen.
Als u zich in wilt zetten voor de leefbaarheid en veiligheid van onze wijk, meldt u dan bij het bestuur van onze wijkvereniging.
Klik hier voor de nieuwsbrief van april 2012 van RONA.
Klik hier voor de nieuwsbrief van juni 2012 van RONA.
Klik hier voor de nieuwsbrief van juli 2012 van RONA.
Klik hier voor de nieuwsbrief van december 2012 van RONA.
Klik hier voor de nieuwsbrief van januari 2013 van RONA.
Klik hier voor de nieuwsbrief van februari 2013 van RONA.
kom niet en was al vanaf 1998 in de commissie verkeer Molenbeke er mee bezig.
Mijn vie heb ik al gegeven en zal ik aanstonds naar jullie/u mailen.
Beste Molenbekers,
Ik ben heel blij met dit initiatief. Grote klasse. De zienswijze vind ik een goede aanzet, maar lees hem nog eens zorgvuldig door. Zorg dat er geen gesloten vragen (te beantwoorden met ja of nee) in staan, maar zorg ervoor dat het ministerie zich moet verantwoorden waarom ze jouw zienswijze/opmerking niet meenemen in de MER.
Zorg er in ieder geval voor dat je voor de 15e maart een bericht bij het ministerie heb liggen, want het gaat om het woongenot van jouw en de hele wijk!
Succes,
Bert M24
Ik voel me een beetje een “arm chair activist” maar ik geloof dat wel dat het goed is dat er een uitgebreide MER gaat plaatsvinden voor onze buurt. In tijden van bezuinigingen weet je maar nooit hoe “woongenoot” wordt meegerekend.
Bedankt voor het opstellen van de zienswijze. Dit scheelt op individueel niveau veel werk. Hopelijk zullen vele wijkbewoners dit initiatief volgen, zodat er niet ‘zo maar’ een besluit zal worden genomen.
Beste wijkbewoners,
ook wij hebben een zienswijze gemaild, hopelijk staan we met z’n allen sterker!
Groeten fam van der Lelie
Boudewijn van Roonstraat
Hans van Es schreef op 14 maart 2012 het volgende bericht.
zoals gisteravond afgesproken zouden we even laten weten als we de zienswijze hebben opgestuurd aan Ministerie. Ik heb dat zojuist namens Anja mijn vrouw en ik zelf gedaan.
Hans van Es
Megenstraat 17
Arnoud Scheltema schreef op 01 maart 2012 het volgende bericht.
Misschien handig om dit collectief, goederenroute lang, aan te pakken.
Treinen rond Arnhem(oud idee) legt de ellende elders(niet Arnhemmers zijn ook mensen). Een duurzame oplossing is voor Arnhem maar ook voor Oost Nederland goed. Dit voorkomt dat we over 10 jaar en een boel belastinggeld armer, opnieuw dit proces moeten doorlopen.
webmaster schreef op 02 maart 2012 het volgende bericht.
ingezonden bericht van dhr F.A.M Donders:
N.a.v. inloopbijeenkomst in Arnhem op 29 febr. jl. (waar helaas voor mij geen nieuwe informatie kwam, omdat ik al jaren de ontwikkelingen volg en misschien te veel detailinfo verwacht had voor de oplossingen in en om mijn woonplaats Arnhem):
Wij Nederlanders wensen toch vooruitgang, het behouden van een grote keuze uit diverse producten, luxe, niet te veel betalen en Europa kan onmogelijk al die producten hier produceren, dus:
– Consequentie: vervoer van goederen vanuit verre landen, dus ondermeer per trein vanuit de haven Rotterdam, de te handhaven poort van Europa. Uiteraard zijn er andere vervoersmogelijkheden zoals vrachtvervoer, scheepvaart (en luchtvaart), maar treinen heeft veel voordelen
– Mijn vraag: waarom wordt er voor de toekomst nog gebruikt gemaakt van het bestaande spoornet, gedateerd uit de jaren 1850-1880? En dan van alles plannen met trillingen, geluid, stedelijke stoffen, zo min mogelijk ’s nachts vervoer, moeilijke kruisingen/spoorsplitsing (zoals bij Arnhem-oost naar Zevenaar of Zutphen, rekening houden met persoonvervoer naar dorpen en steden, vele wissels enz enz. ?
Dus alle vervoer nog dwars door steden en dorpen? Zoals nu,vroeger en in de toekomst?
– Waarom niet een geheel eigentijds spoornet, zoals ook destijds (1950-1970) met de autosnelwegen die rond steden liggen en zo min mogelijk dwars door steden en waar weer steeds aan gebouwd wordt door snelwegen te verbreden, extra verbindingswegen enz.
– Dus, wat ondermeer het KIVI voorstelt: een geheel nieuw spoorlijnennet langs steden en dorpen zoals ook destijds met de Betuwelijn.
– Het goederenvervoer is grotendeels voor de grote afstand, internationaal, zoals Duitsland, Scandinavië, Polen enz. en daar het volle Nederland zo mee belasten met verouderde spoorlijnen?
– Maar goederen voor de Nederlandse steden: maak dan een overslagpunt nabij grote steden en knooppunten voor lossen van goederen die daar moeten zijn en het merendeel van de goederen zo snel mogelijk vooruit voorbij Oldenzaal naar Duitsland
– Een geheel nieuw spoornet heeft echter enorme consequenties voor de Ruimtelijke Ordening, dus vooral daar zal een vooruitstrevende visie moeten komen, want Nederland is redelijk vol, maar de RO in Nederland staat op een hoog niveau
– Mogelijk zijn er dan ook combinaties mogelijk met de HSL die dan overstappunten heeft bij de geplande overslagpunten, voorbeeld voor Arnhem/Nijmegen, Hengelo/Enschede
– Zodoende bestaat op de huidige spoorlijnen meer ruimte voor het personenvervoer naar de steden en dorpen, stoptreinen, sneltreinen, intercity’s, en af en toe een goederentrein voor de te vervoeren goederen naar de Hollandse steden en dorpen. Dan kunnen bestaande stations mogelijk nog jaren voldoen en geen jarenlange, ingrijpende en kostbare verbouwingen aan stad en spoor zoals in Arnhem (dus anders dan is vermeld op pag. 2 brochure “Een toekomstbestendige goederenroute door Oost-Nederland, wat betekent dat voor u?” van ProRail)
– Of willen we weer terug naar de tijden van voor 1850? Daarna kwam men tot de conclusie dat een goede spoorverbinding veel (economische) mogelijkheden biedt; toen dacht men toch vooruitstrevend, dus nu toch weer? Op naar 2060 en verder.
– We willen vooruit, dus:
VOORUIT met het VERVOER per SPOOR maar dan op een juiste, meer vooruitstrevende, en mijn inziens een mogelijk goedkopere wijze.
Arnhem, 01-03-2012
Ir. F.A.M. Donders bi
Ja! Ook wij hebben 14 maart jl. een zienswijze op de ontwerp notitie Reikwijdte en Detailniveau PHSGON ingestuurd!
Don & Maud
Schavenmolenstraat 55
Yes! Op 14 maart de zienswijze per mail verzonden.
San&Maurice
Hoornestraat 46
Hoi,
natuurlijk hebben wij onze zienswijze ingediend. Ben benieuwd naar de voortgang.
Jurgen en Jessica
Schavenmolenstraat 45a
Wij hebben onze zienswijze ook ingediend!
Ook wij hebben op dinsdagavond onze zienswijze ingediend!
Remke en Tom, Hoornestraat 45
Zienswijze ingediend!
Schavenmolenstr 57
Ook ik heb mijn zienswijze ingediend! Schavenmolenstraat 61